hans Zimmer

Hans Florian Zimmer di lahirkan pada September 12, 1957 dan merupakan seorang komposer film Jerman dan penerbit muzik.

Selama hampir tiga dekad Zimmer telah menyusun muzik untuk lebih dari 100 filem termasuk beberapa skor filem terkenal, seperti The Lion King, Gladiator, dan The Dark Knight. Beberapa lagu2 beliau yang terbaik adalah dari movie2 Sherlock Holmes (2009), inception (2010), Megamind (2010), rango (2011), Pirates of the Caribbean: Pada Stranger Tides (2011), dan Kung Fu Panda 2 (2011) .

Zimmer menghabiskan kariernya di united kingdom sebelum berpindah ke Amerika Syarikat. beliau merupakan ketua bahagian muzik untuk perfileman di studio DreamWorks, dan bekerja dengan komposer lain melalui syarikat yang dinaungkan beliau sendiri iaitu Remote Control Productions.

boleh dikatekan kebanyakkan music2 beliau mengunakan orchestra yang cukup besar dan massive vocal orchestra! sangat kagum! meninggalkan kesan yang mendalam pada siapa yang mendengar dan menonton filem yang mengunakan sentuhan music beliau

"His works are notable for integrating electronic music sounds with traditional orchestral arrangements. He has received four Grammy Awards, two Golden Globes, a Classical BRIT Award, and an Academy Award. He is named also on the list of the "Top 100 living geniuses", published by The Daily Telegraph"

first time aku dengar music instrumental beliau time tuew umur darjah 2 tahun 1995 cerita LION KING! beliau bukan calang2 orangnya.. aku kagum music2 yang dibuat oleh beliau sebab memang unique dan kebanyakkan di dalam movie2 yang hebat2!

No comments