Travel - melancong - backpackers


Dalam tahun 2011 nie aku banyak jugak travel atas iniasatif kawan2 yang suka berjalan2 tapi ape sebenarnya travel nie... travel adalah pergerakan manusia antara kawasan geography yang relatif jauh dari tempat asal dalam tempoh masa tertentu mengunakan atau tidak mengunakan pengangkutan tertentu..

Tujuan
perjalanan termasuk rekreasi atau pelancongan, kajian pelancongan untuk mengumpul maklumat, untuk bercuti untuk melihat budaya & manusia2 disana, perjalanan secara sukarelawan untuk amal atau penghijrahan untuk memulakan hidup di tempat lain

aku sendiri bukanlah seorang traveler yang banyak duit so aku di kategorikan sebagai backpackers traveller.. apa yang bestnya backpackers traveler nie? kita akan lebih adventure melihat negara orang... dapat jumpa kawan2 baru dari seluruh pelusuk dunia.. selalunya backpackers nie percutiannya secara bujet takkan duduk di hotel2 yang mahal atau bersenang lenang, kebanyakkan negara2 seluruh dunia termasuk Malaysia ada mempunyai hostel untuk backpackers dan pelancong2 dari Eropah suka gile sebab senang, tapi kebanyakan Pelancong luar negara mata wang diorang tinggi so takde hal nak duduk hotel mahal2.. aku sendiri bila dapat duduk di hostel backpackers dapat berkenalan dengan kawan2 baru dari banyak negara.. best kan?

lagi satu yang mencabar apabila jadi backpackers adalah kita kena buat research pasal negara yang kite nak pergi sebab taknak pegi membuta tuli je sebab itu dah kira memang bodoh yang teramatnya! so sebagai backpackers traveler haruslah prepared dengan peta, duit yang secukupnya, daya kekuatan diri & mental yang tinggi sebab kita akan berjalan dengan banyak, stamina penting.. dan selalu barang2 yang di bawak takdelah banyak sgt cukup apa yang penting untuk kita...

diingatkan sekali lagi traveler backpackers nie bukan bersenang lenang tapi adventure! ingat ye adik2 hehehe :) have a good journey!


No comments