Mira Tilu!

Pernah dengar kumpulan Tilu? ala kumpulan under KRU yang bawak music genre jazz tue (aku rase la sebab aku tak reti sangat nak kategori kan band2 music nie).. TILU bermula dengan tiga anak muda yang hanya suka bermain muzik bersama dan menghabiskan masa dengan memperbaiki teknik permainan muzik masing-masing melalui pendedahan genre muzik yang berbeza seperti Jazz, R&B dan funk.

Sehingga suatu masa, tiga anggota asal TILU iaitu Bajai sebagai pemain keyboard, Johar sebagai pemain drum dan Puja sebagai pemain bass memilih untuk memperkembangkan lagi muzik dan karya mereka dengan menambah ahli kumpulan ini. Dengan penambahan Mira sebagai vokalis utama, Deo sebagai gitaris, Firdaus sebagai trumpet, Fareed flugelhorn dan Jeffny sebagai pemain saxophone, TILU menjadi sebuah kumpulan jazz muda tempatan yang berjaya mengorak langkah ke dalam industri muzik tanahair.

“Ku Bukan Aku” single pertama TILU yang sangat mendapat sambutan baik sehinggakan setiap jam diputarkan di corong radio tempatan. TILU mendapat sambutan hangat dengan berjaya manarik hati beberapa pihak media tempatan untuk mengadakan persembahan di acara majlis yang di anjurkan. Lagu ciptaan sepenuhnya Edry Abdul Halim ini berjaya menempatkan diri dalam carta radio-radio tempatan di mana masing-masing berada di kedudukan top 10 dan top 40.

Permulaan yang sangat baik membuatkan pihak pengurusan iaitu KRU Studios berasa yakin untuk menghasilkan sebuah album penuh dengan mengandungi 8 buah lagu yang kebanyakkannya adalah ciptaan TILU sendiri. Antara lagu yang terdapat dalam album ini adalah seperti “Diam Diam”, “Tolong”, “Yang Ku Ingin”, “I.L.U”, “Kau Selalu Ada”, “Malam Minggu” dan “Jangan Jangan Cuba”. Proses pembikinan album mengambil masa selama 4 bulan dan akan berada dipasaran tidak lama lagi.

TILU juga turut menghasilkan sebuah klip video arahan Yusry Abdul Halim bagi memperkenalkan single pertama mereka iaitu “Ku Bukan Aku”. Penggambaran diadakan di studio TED Network di Batu Caves selama sehari dimana ianya juga akan dimuatkan dengan elemen CGI. Kos keseluruhan klip video ini mencecah RM20ribu.

tapi aku bukan nak bercerita pasal kumpulan tilu sebenarnya (padahal dan panjang lebar cerita pasal band nie hahaha).. aku nak bercerita tentang penyanyinya MIRA TILU! yang sangat adorable! Mira has been in TILU as vocalist since 2009. Born a Taurus in 1990. 2nd in the family, started singing since at the age of 5 and Saloma as her idol. Joined TILU in 2009 with her 1st gig at Cantumas KL. Recorded her 1st album which was launched on 27/4/10 at The Laundry Bar by our very own Queen of Jazz Datuk Sheila Majid. Included in the album is TILU's top hit Ku Bukan Aku. Amirah Asraf at the moment is pursuing a degree in English Language at Universiti Putra Malaysia.

dapat jugak berpeluang berinteraksi dengan Mira di facebook (thanks to Mark sebab cipta facebook kalau tak jangan harap lah aku dapat berinteraksi dengan artis hehehehe)


OFFICIAL WEBSITE

No comments