Fans of action figures (Peminat Tegar action figures)


                                                   Ramai mempunyai hobi yang berlainan, hobi aku collect toys, bukan sebarang toys tapi collecting figures atau movie memorabilia disebabkan masa kecik dulu aku datang dari keluarga yang susah jadi tidak merasa untuk membeli permainan tapi bila dah besar dan stabil hidup baru start collect toys., aku collect macam2 jenis figures movie dari zaman 90 an sampai ke yg latest, tapi kadang2 susah nak mencari figures yang kite idamkan disebabkan kelengkangan masa, budget dan space untuk simpan, aku kira bertuah juga lah sbb isteri aku tak kisah sangat dengan hobi aku asalkan tidak melalaikan. Sebagai collector atau toys collector untuk lebih specific seperti aku, kebanyakkan figures aku dibeli either dari collector lain atau dari website online, disebabkan mostly jenama figures yang aku cari tidak terdapat di Malaysia, so aku akan ceritakan satu persatu tentang hobi aku ini..


                                                      hobi aku ini boleh dikatakan agak expensive sebab price untuk satu figures around rm100 to rm600 bergantung pada jenama figures tersebut. Jenama figures yg aku minat adalah NECA, Mcfarlane toys, sbb mostly company ini jual movie figures dan price dia lebih murah dan aku lebih ke arah 7 inch figures dari 12 inch diorg sebab takde space nak simpan haha, so boleh tengok contoh gambar di bawah figures dari Neca dan Mcfarlane toys.

Mcfarlane toys figures [ credit to TOYARK for photo]

Kebanyakkan jenama Mcfarlane toys mengeluarkan figures dari tv series seperti The walking dead, the strangers thing dan etc, figures company mereka adakala mempunyai sedikit articulation atau statues. Mereka jugak mengeluarkan figures movies atau musician 


 NECA figures [credit to TOYARK for photo]

Berbanding dengan Jenama Neca, figures mereka juga ada yang mempunyai full articulation dan statues, tapi kedua company mempunyai berlainan lesen untuk karakter figures mereka, Neca lebih ke arah movies dan harga jugak mahal.

                                           Aku jugak sukakan figures 12 inch atau 1/6 figures, kerana saiz nya yang besar dan kebanyakkan mempunyai articulation yang banyak untuk pose dan jugak lebih details. Terdapat banyak jenama yang boleh dicari dipasaran untuk membeli figures 12 inch ini, tapi jenama paling famous ialah Hot toys, company dari Hong kong yang boleh dikatakan mempunyai banyak lesen untuk karakter dari movies tapi harganya around Rm900 to Rm1000 so bagi aku tak mampu nak beli figures kecuali aku pemilik Bank Negara hehe, bagi siapa yang meminati figures yang nampak realistic elok beli Hot toys, tak rugi, full articulation, details dan nampak realistic, dari pakaian sampai ke kasut diperbuat dari cotton sampailah ke leather betul.

Hot Toys Line for Avengers Age Of Ultron [ Credit to Hot Toys for photo]

                                                                         Buat masa sekarang aku slow2 dalam kumpul figures 12 inch tapi dalam particular theme iaitu Military figures, sebab suka tengok modern military figures dengan senjata dan accessories yang datang sekali dengan figures, price figures around Rm200 to Rm600 for each figures bergantung pd accessories figures, tapi aku lebih ke arah custom figures yang aku boleh cari kit bash sendiri dan slow2 create figures aku sampai aku rasa puas hati, so it will take time, sbb price untuk setiap barang around rm30 to rm100,  boleh click untuk besarkan gambar di bawah









 So nasihat saya pada collector diluar sana, beli figures yang anda minati, baru PUAS HATI nak kumpul, sbb kalau beli benda kita tak suka nanti mcm tangkap muat je dalam koleksi, tapi yang pasti koleksi figures saya akan diturunkan kepada anak saya, harap2 anak saya follow lah path saya collect toys nih.. ;)  Untuk Collector, peminat toys atau sekadar pemerhati diluar sana yang mempunyai idea, pendapat, koleksi untuk dishare kan, share kan lah di komen bawah..

No comments