hari Jumaat yang syahdu...

Tengahari tadi lepas pegi semayang jumaat ingat nak study kat library tapi ada kawan2 yang tak dapat datang jadi terpaksalah pulang dengan perasaan hampa.. namun tergerak hati aku nak ikot ajakan member aku pegi tazkirah dari seorang mufti indonesia ke salah satu masjid di selangor.. pertama kali aku pegi dengar tazkirah dari saudara muslim senusantara, memang hebat betul cara die memberi ceramah, ashik jugak aku mendengar.. lagi2 tentang perkara di padang masyar dan apa yang terjadi jika kite tidak sedekah kepada yang memerlukan... dosa lebih berat akan di tanggung di akhirat..

Bagi aku yang paling menakutkan ketika Mufti tue menceritakan tentang titian sirat.. dimana titian itu terpecah kepada beberapa laluan, ada yang terbang, ade yang berlari pantas dan jika amalan nya kurang maka terpaksa mereka merangkak seperti bayi sehingga menentukan ke syurga atau neraka.. laluan titian sirat tersebut di cipta Allah dengan penuh cangkuk yang tajam untuk mencarik2 daging2 di tubuh pada manusia yang tidak cukup amalan dan meninggalkan amalan.. bila aku terdengar tentang tersebut sangat menakotkan sampai aku dapat rasakan betapa siksanya jika amalan kurang.. terfikir jugak dalam benak otak aku.... ....jap...

kawan aku kacau masuk bilik geletek aku.. nak hempuk die jap (IKLAN SEBENTAR)

ok sambung balik... terfikir jugak dalam benak otak aku, yelah aku sebagai manusia banyak dosa.. takot dengan seksa Allah.. semoga di jauhkan lah dari semua itu kerana Allah Maha Pengampun...

Tetapi bukan semuanya menakotkan ade jugak Mufti tue cerita tentang syurga.. dimana keindahan SubhanAllah.. tiada tolak bandingan... aku mahu menjadi seorang yang kuat amalan dan hidup kerana Allah.. bersemangat untuk mendapat ganjaran yang hebat dari Allah.. siapa yang tidak mahu masuk syurga betul tak? Dunia hanya sementara dan akhirat selamanya.. jadi beramal kite seperti esoknya kite akan mati...

No comments