Photography.. adakah ia hanya satu Lagak Bodoh atau Seni?

Bukan senang nak jadi model atau photographer yang hebat2 macam di dalam dunia modelling... bila kita tengok model2 sekarang mereka mengutamakan kesempurnaan.. tapi hakikatnya sebenarnya mereka bukanlah sempurna seperti kita lihat didalam gambar2 yang terpampang dalam majalah2.. itu semuanya adalah cara manusia menutup mata kita dgn melihat dunia yang dicipta untuk imaginasi mata dan minda..

Boleh kata bila aku jalan dan pegi mana sahaja ramai yang membawa camera DSLR dan akan menunjukkan hasil mereka masing2 tidak mengira photographer amateur ini perempuan ke lelaki, tapi sayangnya walaupun seni mereka sungguh indah untuk tatapan kita.. namun seni ini tidak di pandang oleh masyarakat kerana mereka bukan photographer professional. Aku bukanlah seorang peminat photography atau seorang model yang professional tapi bagi aku photo2 yang di tangkap oleh sang tuan punya kamera harus di di hargai walaupun itu hanya minat masa lapang atau hobi, kerana bakat dapat di gilap jika di beri peluang

Aku jugak di beri peluang oleh sahabat handai aku untuk menjadi salah seorang "mangsa" photography mereka seperti yang anda lihat gambar di atas.. ini adalah acuan yang di anggap sebagai satu platform untuk mereka menghasilkan idea yang lebih bernas melalui photo..

Jadi taknaklah nanti bawa kamera DSLR mahal2 tapi tangkap gambar hanya untuk saje2 je tanpa cuba untuk membawa ia ke tumpuan orang ramai.. lakukan seperti photographer luar negara yang mengunakan bakat mereka dan membuka gallery untuk di tunjukkan hasilnya pada semua orang.. supaya seni anda semua akan di hargai

Jangan sampai orang menghentam kata "bawak camera mahal2 ke hulu ke hilir macam nak menunjuk yang anda macam photographer professional tapi satu habuk pun takde"

Ambil pendapat aku ini sebagai satu cabaran, kata-kata semangat untuk photographer mengambil inisiatif untuk guna bakat yang ada dan menyerlah dan jangan berfikiran sempit dan serong seperti ayat-ayat dibawah nie "jangan nak cakap banyak lah cuba tangkap gambar, Sedap mulut je cakap orang macam die pandai sangat", "kamera pun takde nak bagi comment tentang photography" dan lain2.. itu hanya orang yang berfikiran pendek dan tidak mempunyai daya matang je bercakap.. think about it =)

Aku sebagai manusia yang menyukai seni walaupun tiada camera2 hebat2 ini (ada camera handphone dan camera digital je) mengharapkan ramai photographer amateur ambil peluang yang ada dan curahkan didalam industri photography kita agar kita di kenali di seluruh dunia!

No comments