Ego

Kenapa mesti ada Ego dalam diri kita... aku plak memang ego tinggi... tapi kalau nak diikutkan.. aku memang mengalah bila bercerita soal ego.. walaupun ade sesetengah cakap aku mempunyai ego yang tinggi (thanks kepada seseorang).. tapi sebenarnya tidak.. lelaki mane yang tiada ego.. tipulah kalau aku cakap lelaki takda ego.. mesti ada punya.. sedikit pun jadilah.. ego nie sebenarnya bila di cari dalam kamus adalah bermaksud diri sendiri atau dalam bahasa inggeris.. the self.. jadi kalau senang nak di ceritakan pentingkan diri sendiri.. abis cerita.. boleh berlaku dalam macam2 situasi.. bercinta (kepada wanita.. please jangan ego dan mengalah for the sake of your boyfriend.. sebab kalau anda ego nanti hubungan cinta anda tidak menjadi dan hancur, kaum wanita adalah penyejuk hati lelaki.. orang lelaki memang ego tapi satu je sebelum diorang tidur.. gadis pertama dalam ingatan dia adalah anda bermakna si dia cintakan anda)

dalam soal urusan lain seperti meniaga, berkawan, berurusan dan lain2.. ego memainkan peranan yang amat penting seperti contohnya apabila anda ingin menjual insurance.. anda mesti nak memikat hati pembeli jadi kena gunakan ego untuk dapatkan pelanggan tersebut.. kalau isu berkawan, ego ada kebaikan dan keburukan.. sesetengah kawan tidak suka ego.. kalau dah tak suka jangan lah kita naikkan ego kita hehe..

jadi hati2 bila nak mengunakan ego anda.. walaupun ego ini merupakan satu tabiat yang tidak elok tapi kadang2 kita memerlukan untuk kebahagiaan diri sendiri.. dan juga sesetengahnya hancur dan terseksa kerana ego mereka sendiri dan ego orang lain..

2 comments

Duniakuabstrak said...

mmg susah nak kawal ego, macam berperang dengan diri sndiri...pape pon guna akal bukan emosi

Johari sulaiman said...

zaman sekarang sebab ego semua hancur... emosi bercampur ego yang lagi membahaya..